'Sarjana' Banyak Problem (Hybrid Indonesian Version)

Posted by arnmhy Thursday, March 3, 2011

Hidup umpama pengajian. Ada yang lulus dengan kepujian dan tidak kurang juga yang gagal. Kita melahirkan pelopor, banyak pula provokator yang muncul.  Segelintir menjadi aktivis, ramai yang ‘Islam’ masih lagi pasivis. Dakwah bak kata sekolah, banyak sangat masalah. Di mana sahaja usaha dicurahkan, menyelesaikan satu demi satu, tetapi timbul pula yang lagi satu. Kita adakan ujian, selalunya based on every semester, ada yang lulus, ada pula yang drop out. Ujian diadakan bukannya macam beratnya beban (tanggungjawabnya), himpitan kemiskinan dan kerasnya ancaman, justeru godaan rayuan yang sering mematikan jiwa-jiwa ini.

Ikhwati fillah,
            Perjalanan hidup seorang manusia ini indah apabila kita kembali kepada as-shalah kita, di dalam al-quran sudah menjelaskan melalui surah as-Syarh (94:5-6)
  
5: So, Verily, with every difficulty, there is relief. 6: Verily, with every difficulty there is relief.

                Tarbiyah untuk membentuk muslim yang mampu menjadi problem solver bukan sekadar problem speaker apatah lagi menjadi problem maker. Na’udzubillah bila kader menjadi masalah, sibuk mengorganize qadhaya malah menjadi problem trader.

            Bagaimana dengan kita ya ikhwati mahbubiin? Kemudahan fasilitas @ alat itu, jangan jadikan sampai membuat kader menjadi keder, bersidai atau bnerceceran di jalan dakwah, ber’ukhuwwah’ di tempat hiburan, menghindar dari amar (menyeru) atas sebab malu dengan friend sebelah, malah banyak meneluh tidak habis kalau dimobilisasikan dengan sungguh-sungguh. Maka mungkin benar kata syeikh (masmuhu ya Ahmad Akmaluddin bin Mazlan?) di mana mafhumnya so called ‘penggerak’ ini sebenarnya bermain-main di tebing atau tepian dakwah sahaja.



            Maybe, kita mulai berjatuhan di tengah jalan, menggelarkan diri veteran yang namanya memang sedap. Mahu tak? Ayuh kita simak!

1.      M.Si.: Mencelat Soko Ikhwah, keluar dari ring (networking) tarbiyah
2.      M,Sc.: Mencelat Soko Campus
3.      M.M.: Mantan Murobbi, Mantan Mutarobbi
4.      M.T.: Mantan Tarbiyah
5.      M.A.: Mantan Aktivis
6.      S.Pd.: Sak Penake Dhewe
7.      S.Ag.: Semak aja hue
8.      M.Pd.: Mantan Penggiat Dakwah
9.      M.BA.: Murobbi Banyak Alasan, Mutarobbi Banyak Alasan
10.   KGPA: Kader Gemar Perbanyak Alasan

Sebuah Kisah Yang Agak Kontra Dengan Situasi di Atas

            Kisah benar ini disampaikan oleh Syeikh (masmuhu ya Ahmad Akmaluddin bin Mazlan?) dari Palestin, ketika ana di Pejabat Ikram Johor.

-          -Kisah anak mutarobbinya, 23; meminta untuk join al-Qassam
-         - Praktikal Tarbiyah:

o   Mendengar
o   Mentaati
o   Menghormati
o   Melaksanakan


Dakwah Dianggap Beban Berat

Dalam buku Amalan-Amalan Ringan Pembuka Pintu Syurga, karya Fakjruddin, Lc, disebutkan bahawa Rasulullah bersabda,

“Barangsiapa memasukkan kegembiraan kepada satu keluarga Muslim, Allah tidak akan redha untukny balasan yang lebih rendah dari syurga.” (Riwayat Thabrani)

Awal dakwah memang berat, but endingnya nikmat. Sulit, justeru ini yang bikin melejit (meliur). Mau melangkah susah, justeru di situ full barokah. Repot di dunia tak apa asal di akhirat selamat.
Ya kan?

(Taujih alAbqoriyy)
Pencatat: Aamantu Billah

0 comments

Post a Comment